torsdag 22 november 2012

Ammande dockor och hormoner.

Alltså jag vet inte om det är för att jag antagligen fortfarande har en överdos på hormoner men ibland så blir jag verkligen bara så jävla förbannad..

Igår så diskuterades det på fb om de nya dockorna, dockorna som man kan amma. HÄR är en video med dockan som man kan amma. (måste erkänna att den är väl kanske inte den bästa)
Argumentationerna mot den dockan var:

-Sexistisk leksak. Amen kom igen, är inte amma det mest naturliga som finns? Hur fan kan man få det till en sexistisk leksak?! Är det bara för att det förknippas med bröst eller? Ja jag vet inte men jag tycker att om man tycker att det är en sexistisk leksak behöver man nog börja och fundera på vilken syn man egentligen har på amning.

- Amningshysteri. Jag tror helt ärligt inte att om Molly skulle välja att amma sina dockor när hon är liten att det har betydelse för vad hon väljer att göra när hon får egna barn. Jag själv kommer inte ihåg om jag ammade mina dockor/nallar och är rätt säker på att det inte har haft någon betydelse för vad jag valde att göra nu..

- Stressad över att inte kunna amma själv. Ja fast jag känner här att blir man stressad av att man inte kan amma (vilket jag kan förstå att man kan bli om det inte funkar) och tycker att det är väldigt jobbigt att det finns en docka som man kan amma så tycker jag nog att man ska arbeta med sin självkänsla. Det är väl klart att det skulle vara jobbigt om amningen inte funkar, men jag kände i alla fall inför att Molly skulle komma att funkar det med amningen så gör det, annars så får jag väl ge henne ersättning. Jag tycker inte att man är en bättre eller sämre mamma beroende på om man ammar eller ger ersättning. Huvudsaken är väl ändå att barnet får i sig mat?

Onödig grej som flickor inte behöver lära sig nu. Kom igen, tror du att hon kommer att komma ihåg sen när hon blir äldre? Varför hon gör så från första början är för att hon antagligen har sett dig amma och vill göra likadant. Barn lär sig och reflekterar genom leken..

Däremot så tycker jag personligen att amningsdockan är en onödig grej. Oavsett om dockan rör på läpparna och gör smackljud eller ej så kommer antagligen små flickor att fortsätta amma sina dockor/nallar. Eller för den delen ge dom mat i nappflaska (det är tydligen helt okej, men jag som ammar får inte reta upp mig på det eftersom det då ger barnet en bild om att det är mer naturligt att ge mat i nappflaska). Så egentligen är det väl onödigt att köpa en docka som dom kan amma när de redan gör det i leken med vanliga dockor.

Själv har vi ett turbulent förhållande till amning just nu. Molly har nog bestämt sig för att hon inte vill amma längre nu. Först tänkte jag: vafan är det för fel med att amma nu då?! Men jag övergav de tankarna fort. Det är ju det här jag vill, jag vill att hon ska vara självständig och själv säga till när hon inte vill amma längre. Däremot hade det varit trevligt om hon kunde minska successivt och inte som nu, tvär sluta amma på dagarna. Mina bröst gillar det ej!
Däremot så verkar hon fortfarande tycka det är mysigt att amma på nätterna. Så det fortsätter vi med ett tag till.

Nej nu ska jag sluta innan jag blir sådär förbannad som jag blev igår.
Molly står och rycker i hoppgungan nu så det är väl dags att sätta ner henne i den eller om vi går ut och går. Mina pinsamma 1080 steg igår är inget jag vill återuppleva.. -_-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar