onsdag 19 september 2012

1 månaden med Molly.

Vi njöt av tillvaron så mycket vi hann med.
Första månaden med Molly var faktiskt rätt jobbig.
Trots att jag satt där med en nyfödd liten sötnos så hade jag inte riktigt tid att njuta av det fullt ut.
Jag hade fortfarande en del saker kvar att göra i skolan inför sommarlovet.

Självklart jag hade ju kunna valt att tagit studieledigt från att Molly föddes, men då ska man ha följande i åtanke :

  • Jag läser till förskollärare, eftersom jag började 2010 (har redan varit ledigt ett år också) så läser jag den "gamla" lärarutbildningen. 
  • Jag är bland de sista som läser den "gamla" lärarutbildningen och skulle jag ta ledigt nu så behöver jag sedan börja på den nya lärarutbildningen, vilket för att jag kanske inte får tillgodoräkna allt jag läst tidigare eftersom den nya lärarutbildningen är helt annorlunda än den gamla.
  • Jag skulle då ha "slösat" bort de senaste 1,5 åren av mitt liv om jag inte fick tillgodoräkna allt jag redan läst (eventuellt att jag skulle få läsa någon extra kurs också)

Jag valde då att fortsätta.
Så där satt jag (självklart stöttade Jonas mig väldigt mycket eftersom han var hemma de 10 första dagarna) med en nyfödd bebis, en b-uppsats att skriva.
På något vis (fråga inte hur) så lyckades jag att åka ut till olika förskolor, lämna ut missiv och få in tillräcklig information så jag kunde sammanställa min B-uppsats (som jag förövrigt skrev helt själv, för er som inte vet är en B-uppsats en uppsats på 20-25 sidor) och hann med det i tid till deadline! 

Utöver stressen med B-uppsatsen så var jag fortfarande inte återställd down there så att säga. Vilket slutade med 2 besök på akuten (för det gjorde så ont och inget hjälpte) där jag ÄNTLIGEN fick lite mer tramadol utskriven och tipset att jag skulle bada i grönsåpa (öh okej tänkte jag?).
Efter en vecka med tramadolet och såpabadet så kändes det faktiskt helt okej. Det var inte längre ångest över att nu måste jag gå på toaletten! 










Molly sover mellan mig och Jonas i sängen på nätterna och sover till min lycka jävligt länge på morgonen. Däremot ska det vaknas var tredje timme och snuttas lite innan man somnar om.
Ibland ska jag erkänna att jag bara tänkte : FAN jag orkar inge mer nu! på nätterna när man var som tröttast och tvingade då upp Jonas för att jag bara skulle få sova lite lite till.












Mollys utveckling:
4 dagar: 3695 gram (utskrivning från BB)
2 veckor : 3990 gram och 53 cm lång
3 veckor : 4355 gram och 55 cm lång













Trots en turbulent start i livet för både Molly och min start som mamma så är jag stolt över att jag klarade det (nu när man ser tillbaka på tiden)!

Under Mollys första månad sprang vi på hus/lägenhetsvisningar titt som tätt också. Vi fastnade för ett hus och slog till, nu hade vi även en flytt att planera. Med en liten bebis och en hormonfylld mamma som redan var sönder stressad.
Way to go!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar